Airbus zruší výrobu triedy A380 superjumbo

Rozhodnutie prichádza po tom, čo spoločnosť Emirates, najväčší zákazník A380, znížila objednávku.
 
Model A380 čelil tvrdej konkurencii menších a účinnejších lietadiel a nikdy nezískal zisk.

airbus
 
Budúcnosť modelu A380 bola niekoľko rokov pochybná, pretože objednávky sa zmenšovali. Ale vo štvrtok vo štvrtok firma povedala, že "bolestivé" rozhodnutie o ukončení výroby bolo urobené po tom, ako spoločnosť Emirates znížila svoj posledný poriadok. Dubajská letecká spoločnosť znižuje celkovú veľkosť flotily A380 z 162 na 123.
 
Spoločnosť Emirates oznámila, že v nasledujúcich dvoch rokoch dodá ďalších 14 vozidiel A380, ale objednala aj 70 modelov Airbus A330 a A350.
 
"Spoločnosť Emirates bola od svojho založenia pevným zástancom A380," povedal predseda leteckých spoločností Sheikh Ahmed bin Saeed al-Maktoum. "Zatiaľ čo sme sklamaní, že sa musíme vzdať našej objednávky a smutne, že program nemožno udržať, akceptujeme, že to je realita situácie," dodal.
 
Obmedzenie objednávky znamenalo, že udržanie výroby nebolo životaschopné, povedal generálny riaditeľ spoločnosti Airbus Tom Enders, ktorý má v apríli odstúpiť.
 
Neexistoval "žiadny základ na udržanie produkcie napriek všetkým našim obchodným snahám s inými leteckými spoločnosťami v posledných rokoch", povedal.
 
Spoločnosť Airbus prijala poplatok vo výške 463 miliónov EUR na náklady na odstavenie, ale očakáva sa, že splatenie štátnych úverov by sa mohlo zriecť, aby pomohlo zmierniť úder.
 
letadlo

Kozmický letecký gigant uviedol, že finančný dopad rozhodnutia bol "do značnej miery zakotvený" vo výsledkoch spoločnosti v roku 2018, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom prinieslo čistý zisk vo výške 3 mld. EUR.
 
"Dúfajme, že tam môžeme presunúť významný počet našich zamestnancov a opätovne využiť aj infraštruktúru."
 
Airbus UK robí krídla pre svoju širokú škálu lietadiel vo Veľkej Británii. Spoločnosť zamestnáva približne 6 000 zamestnancov vo svojej továrni s hlavnými krídlami v Broughton vo Flintshire, rovnako ako 3 000 ľudí vo filne Filton, v blízkosti Bristolu, kde sú navrhnuté a podporované krídla.
 
Časti modelu A380 sa vyrábajú vo Francúzsku, Nemecku, Španielsku a Spojenom kráľovstve a konečná montáž a dokončovanie sa rozdelí medzi Toulouse a Hamburg.
 
Priestorný jet, ktorý mal v roku 2007 svoj prvý komerčný let so spoločnosťami Singapore Airlines, bol s cestujúcimi obľúbený, ale bol komplikovaný a drahý, čiastočne vďaka spôsobu, akým bola výroba rozmiestnená na rôznych miestach.